Boktips om psykologi i förskolan

Vissa böcker köps in pliktskyldigast, öppnas ett par gånger, kanske inte direkt läses… De hamnar högst upp i bokhyllan, ni vet dit det krävs en pall för att nå upp. De glöms bort, kanske med rätta.

Andra böcker kan läsas flera gånger, man återkommer till vissa kapitel, gör understrykningar och viker ”hundöron”. Undervisning i förskolan av Ann S. Pihlgren är en sådan bok. Psykologi i förskolans vardag av Anna Hellberg (2016) är också av det slaget.

Hellberg går igenom vardagliga, men ibland komplicerade situationer i förskolan, på ett enkelt och systematiskt vis. Hon beskriver olika aspekter av barns utveckling utifrån ett psykologiskt perspektiv och kopplar dessa till aktuell forskning. Boken behandlar bland annat föräldrakontakt, anknytning, inskolning och leken.

Även om mycket kan tyckas självklart och känns igen efter att ha arbetat många år inom förskolan, är det inte desto mindre viktigt att påminnas om sin roll i förhållande till vårdnadshavare och vilka anknytningsbehov vi behöver ha kunskap om när vi möter nya individer.

Men frågan är om inte kapitlet om lek är det allra mest intressanta och förstås hyperaktuellt, nu när alla barn är på väg tillbaka in i förskolans värld. Nya och nygamla barn möts på gården och i våra inomhusmiljöer och förväntas etablera och utveckla relationer till sin omgivning – material, rum, kamrater och vuxna. Det är ett stort arbete för vem som helst och kräver oerhört mycket av alla inblandade!

Just leken är intressant ur många perspektiv och efter att ha läst om den sociala leken och när leken inte fungerar, kände jag mig tvungen att leta upp en observationsmatris som legat bortglömd i flera år… Matrisen grundar sig på Eva Melins arbete från 2009, Barns delaktighet i förskolan, och kan användas för att se om ett barn inkluderas i bland annat kamratkulturen.

Utifrån observerade situationer (hur, när och med vem/vilka fungerar leken?) kan vi arbeta aktivt och förebyggande för att barnet ska ha möjlighet till social delaktighet och lyckas med att överbrygga de hinder som finns för social lek med andra.

Hellberg skriver redan i sitt förord att ”en grundläggande nyfikenhet, lyhördhet och intresse för barnen (är) kärnan i att kunna möta alla förskolans barn på bästa möjliga sätt!”

Det behöver vi ingen matris till.

Läs!

 

Eva Melins avhandling:

Klicka för att komma åt FULLTEXT01.pdf

Matris:

Lämna en kommentar